Маніпулятивні повідомлення в заголовках новинних інтернет-ресурсів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/um/53(2023).135-148

Ключові слова:

маніпулятивний текст, маніпулятивний заголовок, маніпулятивне повідомлення, маніпуляція емоціями, сугестія та її прийоми, дезінформація в медіа

Анотація

Автор аналізує заголовки на цифрових платформах медіаресурсів, надаючи особливу увагу маніпулятивному змісту повідомлень. Дослідження базоване на матеріалі 3-х веб-сайтів, автори яких маніпулюють емоціями реципієнтів у перебігу подання інформації – “Тарасова правда”, “Naspravdi.Today” та “Politeka”. Подано дефініцію й розтлумачено базові аспекти сугестивного впливу і маніпуляції інформацією впродовж мовленнєвого акту. Проведений лінгвістичний аналіз на основі 100 заголовків дає підстави стверджувати, що 66.67 % заголовків статей у 3-х досліджених нами новинних веб-портали містять повідомлення, орієнтовані на маніпуляцію емоціями – “Тарасова правда” (33.33 %), “Naspravdi.Today” (76.67 %) та “Politeka” (90 %).

 

Інформація про автора:

Голота Тарас Сергійович – аспірант кафедри української мови та прикладної лінгвістики Навчально-наукового інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Україна).

Електронна адреса: targolus@gmail.com

__________

ЛІТЕРАТУРА

 

  1. БондаренкоА., Кельм Н., Кульчинський Р., Романенко Н., Тимощук Я. У нас погані новини. Texty.org.ua. 28 листопада 2018. URL : https://texty.org.ua/d/2018/mnews/.
  2. ДмитрукО. В. Маніпулятивні прийоми у сучасних ЗМІ. Мовні і концептуальні картини світу. 2002. № 7. С. 143–150.
  3. ІльницькаЛ. Л. Англомовний сугестивний дискурс: автореф. … канд. філол. наук. Харків, 2006. 20 с.
  4. ІльницькаЛ. Л. Особливості використання сугестивних та маніпулятивних технологій у сучасному англомовному політичному дискурсі. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи. 2010. С. 115–125.
  5. КарпенкоВ. Інформаційний простір як чинник національної безпеки. Українознавство. 2005. № 3. С. 182–192.
  6. ОжеванМ. А. Маніпулятивні стратегії. Підприємництво в Україні. 2001. № 9. С. 26–27.
  7. ПочепцовГ. Сучасні інформаційні війни. Київ : Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, 2015. 498 с.
  8. РожковаІ. Г. Інтерпретація сугестії як лінгвістичного феномена. Актуальні проблеми науки та освіти. Маріуполь : Маріупольський держ. ун-т. 2013. С. 138–140.
  9. СаприкінО. Інформаційна експансія, інформаційна війна та інформаційна атака у засобах масової інформації. Вісник Книжкової палати. 2013. № 1. С. 40–43.
  10. ЦукановаО. В. Інформаційні війни: вплив на суспільство. Київ. 2014. С. 1–6. URL : https://www.sworld.com.ua/konfer34/800.pdf.
  11. VanDijk T. А. Discourse and Manipulation. Discourse and Society. 2006. Vol. 17. № 2. P. 359–383.
  12. Rhodes S. C. Filter Bubbles, Echo Chambers, and Fake News: How Social Media Conditions Individuals to Be Less Critical of Political Misinformation. Political Communication. 2021. P1–22.

Завантаження

Опубліковано

2023-09-12

Номер

Розділ

СУГЕСТИВНА ЛІНГВІСТИКА

Схожі статті

1-10 з 93

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.