Маніпулятивні повідомлення в заголовках новинних інтернет-ресурсів
DOI:
https://doi.org/10.17721/um/53(2023).135-148Ключові слова:
маніпулятивний текст, маніпулятивний заголовок, маніпулятивне повідомлення, маніпуляція емоціями, сугестія та її прийоми, дезінформація в медіаАнотація
Автор аналізує заголовки на цифрових платформах медіаресурсів, надаючи особливу увагу маніпулятивному змісту повідомлень. Дослідження базоване на матеріалі 3-х веб-сайтів, автори яких маніпулюють емоціями реципієнтів у перебігу подання інформації – “Тарасова правда”, “Naspravdi.Today” та “Politeka”. Подано дефініцію й розтлумачено базові аспекти сугестивного впливу і маніпуляції інформацією впродовж мовленнєвого акту. Проведений лінгвістичний аналіз на основі 100 заголовків дає підстави стверджувати, що 66.67 % заголовків статей у 3-х досліджених нами новинних веб-портали містять повідомлення, орієнтовані на маніпуляцію емоціями – “Тарасова правда” (33.33 %), “Naspravdi.Today” (76.67 %) та “Politeka” (90 %).
Інформація про автора:
Голота Тарас Сергійович – аспірант кафедри української мови та прикладної лінгвістики Навчально-наукового інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Україна).
Електронна адреса: targolus@gmail.com
__________
ЛІТЕРАТУРА
- БондаренкоА., Кельм Н., Кульчинський Р., Романенко Н., Тимощук Я. У нас погані новини. Texty.org.ua. 28 листопада 2018. URL : https://texty.org.ua/d/2018/mnews/.
- ДмитрукО. В. Маніпулятивні прийоми у сучасних ЗМІ. Мовні і концептуальні картини світу. 2002. № 7. С. 143–150.
- ІльницькаЛ. Л. Англомовний сугестивний дискурс: автореф. … канд. філол. наук. Харків, 2006. 20 с.
- ІльницькаЛ. Л. Особливості використання сугестивних та маніпулятивних технологій у сучасному англомовному політичному дискурсі. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи. 2010. С. 115–125.
- КарпенкоВ. Інформаційний простір як чинник національної безпеки. Українознавство. 2005. № 3. С. 182–192.
- ОжеванМ. А. Маніпулятивні стратегії. Підприємництво в Україні. 2001. № 9. С. 26–27.
- ПочепцовГ. Сучасні інформаційні війни. Київ : Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, 2015. 498 с.
- РожковаІ. Г. Інтерпретація сугестії як лінгвістичного феномена. Актуальні проблеми науки та освіти. Маріуполь : Маріупольський держ. ун-т. 2013. С. 138–140.
- СаприкінО. Інформаційна експансія, інформаційна війна та інформаційна атака у засобах масової інформації. Вісник Книжкової палати. 2013. № 1. С. 40–43.
- ЦукановаО. В. Інформаційні війни: вплив на суспільство. Київ. 2014. С. 1–6. URL : https://www.sworld.com.ua/konfer34/800.pdf.
- VanDijk T. А. Discourse and Manipulation. Discourse and Society. 2006. Vol. 17. № 2. P. 359–383.
- Rhodes S. C. Filter Bubbles, Echo Chambers, and Fake News: How Social Media Conditions Individuals to Be Less Critical of Political Misinformation. Political Communication. 2021. P. 1–22.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Тарас Голота
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.