Структурні і функційні особливості парцельованих конструкцій (на матеріалі поезій Анатолія Мойсієнка)
DOI:
https://doi.org/10.17721/um/54(2024).96-120Ключові слова:
парцеляція, базова частина, парцелят, структура, функціювання, стилістично-виражальні можливостіАнотація
Вступ. Парцельовані конструкції кваліфікуються як особливі стилістичні фігури, у яких частини єдиного речення інтонаційно або пунктуаційно розмежовуються на самостійні речення. Основне висловлювання вважається базовою частиною, а парцелятом – одна або кілька виокремлених компонентів, що функціонують як окремі синтаксичні одиниці, проте перебувають у повній залежності від головної структури і за змістом, і за синтаксичними функціями.
Основними вважаються змістопідсилювальна й ритмомелодійна функції парцельованих конструкцій, які використовуються насамперед для підсилення їхньої смислової ваги.
Методи. Для з’ясування структурних і функційних особливостей парцельованих конструкцій, засвідчених у поетичних творах Анатолія Мойсієнка, використано такі методи, як лінгвостилістичний аналіз (визначаються закономірності функціонування мови в різних сферах спілкування), прагматичний метод (виявляються внутрішні закономірності, яким підкорюється вибір та вживання лексичної одиниці в типізованій ситуації спілкування), контекстологічний метод (аналізується семантика мовних одиниць у єдності з їхнім оточенням (мікроконтекстом і макроконтекстом), що дає змогу встановити значення досліджуваного елемента тексту), дискурсивний аналіз (характеризується комунікативна подія, ситуація, що інтегрує текст, з іншими її складниками, зокрема з обставинами, часом, простором, когнітивними і психологічними чинниками), інтент-аналіз (виявляються актуальні наміри (інтенції) учасників спілкування за особливостями їхнього мовлення, комунікативної поведінки).
Результати. Запропоновано парцельовані конструкції поділяти на дві групи: 1) парцельовані речення, коли парцелятами є частини складних речень – складносурядних, складнопідрядних, складних безсполучникових і складних ускладнених; 2) парцельовані члени речення – підмети, присудки, додатки, означення й обставини. Парцелювання зумовлюється як особливостями ритмомелодіювання поезії, так і потребою конкретизувати особливості зображених подій, насамперед підкресливши їхню смислову вагу.
Висновки. У поетичних творах Анатолія Мойсієнка парцеляція є важливим стилетвірним засобом. Активно побутують у ролі парцелятів частини складносурядних і складнопідрядних речень, парцельовані присудки і обставини способу дії, а також комбіновані конструкції, де поєднуються різні типи парцеляції.
Інформація про авторів:
Торчинська Наталія Миколаївна – кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету (Україна)
Електронна адреса: torchynskаn@khmnu.edu.ua
Торчинський Михайло Миколайович – доктор філологічних наук, професор кафедри української філології гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету (Україна)
Електронна адреса: torchynskyim@khmnu.edu.ua
____________
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Ачилова, В. П. (2011). Парцеляція як один із прийомів експресивного синтаксису. Учені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія “Філологія. Соціальні комунікації”, 24(63), № 1, ч. 2, 25–31.
- Бойко, Н. (2023). Домінанти наукового мовосвіту Анатолія Мойсієнка. Українське мовознавство, 1(53), 73–87. https://doi.org/ 10.17721/um/53(2023).73-87
- Вінтонів, М. О., Вінтонів, Т. М., Мала, Ю. В. (2018). Синтаксичні засоби експресивізації вукраїнському політичному дискурсі. ТОВ “ТВОРИ”.
- Галів, У. (2014). Парцеляція як домінанта поетичного синтаксису Ліни Костенко (на основі історичних романів у віршах “Берестечко” та “Маруся Чурай”). Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах, 29, 47–56.
- Єрмоленко, С. Я. (2017). Лінгвостилістика в контексті загального мовознавства. Мовознавство, 4, 20–27.
- Загнітко, А. (2009). Український синтаксис: теоретико-прикладний аспект. Донецьк.
- Кузьменко, В. (2009). Обличчям до сонця: традиції модерну і модерн традицій як джерела поетики Анатолія Мойсієнка. Вісник Маріупольського державного гуманітарного університету. Серія: Філологія, 2, 101–107.
- Осіпчук, Г. (2020). Рецепція образу природи в поетичному доробку Анатолія Мойсієнка (на матеріалі збірки “Мене любов’ю засвітили скрипки”). Актуальні питання гуманітарних наук, 29, 3, 72–78. eUSPUIR. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/ 13215
- Петрів, Х. (2015). Парцеляція як прийом експресивного синтаксису в системі ідіостилю Оксани Пахльовської. Лінгвостилістичні студії, 2, 126–133. https://lingvostud.vnu.edu.ua/index.php/ lingvostud/article/view/55
- Пискач, О. (2011). Особливостi парцелювання основних синтагм складного речення в мовi закарпатської преси кінця ХХ – початку ХХІ ст. Українознавець. Львів, 134–137. https://dspace.uzhnu.edu.ua/ jspui/handle/lib/49263
- Станіслав, О. (2012). Проблема парцеляції у сучасній лінгвістичній науці. Науковi записки. Серія: Філологічні науки, 105(1), 377–381. eVNUIR. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/1194
- Строкаль, О. (2018). Поетика кольороназв у творах Анатолія Мойсієнка. Українське мовознавство, 1(48), 29–36. https://doi.org/10.17721/um/48(2018).29-36
- Топчий, Л. В. (2019). Функціонально-стилістичні вияви парцеляції у творі Мирослава Дочинця “Вічник. Сповідь духу”. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації, 30(69), № 2, ч. 1, 42–46. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2019.2-1/08
- Українська мова : Енциклопедія (2004). Редкол.: В. М. Русанівський [та ін.]. Вид-во “Українська енциклопедія” ім. М. П. Бажана.
- Шевченко, Т. В. (2007). Парцеляція в українському поетичному мовленні другої половини ХХ століття[Автореф. дис. канд. філол. наук, Дніпропетровський національний університет].
СПИСОК ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ
М–22 – Мойсієнко, А. (2022). Зелен-кущ на кам’янім узбіччі. Інтерсервіс.
М–16 – Мойсієнко, А. (2016). Леза зел. Книга верлібрів. Дивосвіт.
М–18 – Мойсієнко, А. (2018). Синьоліт ліхтарів синьоирій. Книга сонетів. Зі студій про сонет. Щек.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Наталія ТОРЧИНСЬКА

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.